Reis naar Valencia – 22 tot 25 oktober 2018
Hotel Dimar
Goede ligging, niet pal in het drukke centrum maar toch nog op wandelafstand van het centrum.
We hadden een rustige kamer aan de achterzijde van het hotel.
Alle gewenste comfort was aanwezig. Er was ook een kluisje.
Restaurants en menu
De eerste avond nam Elke ons mee naar een tapas-restaurant.
Verrassend en lekker gegeten, zeker voldoende.
De tweede avond kwamen we in een meer volks restaurant terecht waar ook de lokale mensen kwamen eten. We aten er onze eerste paella. Er was keuze tussen een paella met vis en eentje met vlees, naast een vegetarische. Het was een hartige maaltijd, en het werd duidelijk waarom de mensen van ginder dit gerecht ’s middags aten.
Indien je evenwel als “toerist” dit gerecht ’s middags zou eten, zou er van veel activiteit in de namiddag geen sprake meer zijn.
De derde avond kwamen we terecht in restaurant Raco del Turia, een traditioneel restaurant waar ook weer de lokale mensen kwamen eten. Altijd een positieve vaststelling !
We hadden dit restaurant opgezocht via “Google” en verwachten er wel wat van. De voorgerechten (calamares) waren veelbelovend, nadien kwam er nog een paella…
Persoonlijk hadden we een verdere kennismaking met de lokale keuken (keuze uit een vis- of vleesgerecht) op prijs gesteld, mede door datgene wat we reeds hadden geproefd in de voorgerechtjes.
Aangenaam pluspunt : de dranken aan tafel waren inbegrepen in de drie restaurants. In het laatste restaurant was eveneens een aperitief voorzien.
Elke Panneels / Annick Ver Eecke
Stadsgids Annick Ver Eecke : Zij heeft ons zowel het nieuwe deel met de architecturale pareltjes van Calatrava en de gebouwen in art deco-stijl in de wijk rond het oude centrum laten zien, als ons begeleidt doorheen de nauwe straatjes van het oude centrum met zijn steegjes en pleintjes.
Zij heeft een gedegen kennis van de geschiedenis en brengt deze over op een begrijpbare en vlotte manier zonder te verdwalen in details. Aangename persoon !
Reisleiding Elke Panneels : Voor ons was het de eerste maal dat we Elke hebben ontmoet.
Vlotte persoonlijkheid om mee op reis te gaan en aangenaam in de omgang.
Zij heeft eveneens een grote kennis van de geschiedenis, samen met een goede dosis gevoel voor humor. Een geweldig organisatorisch talent !
Programma van de reis
Een evenwichtig opgebouwd programma met een combinatie van nieuwe, moderne gebouwen en de oude, historische kern van de stad. Datgene wat in de stad diende bezocht te worden werd in het programma opgenomen.
Tijd wordt uitgetrokken om de innerlijke mens te voldoen, maar dit geeft tevens de gelegenheid om eens rond te kijken …
Bezoek aan El Saler en Albufera Park viel wat tegen. Door de hevige regenval van de voorbije week kon de wandeling doorheen het bos niet doorgaan. Langs de baan wandelen tussen auto’s en fietsers is weinig interessant.
De aansluitende boottocht op het meer was weinig boeiend.
Extra bezocht en zeer gesmaakt was de San Nicolas kerk.
Vrije lunches telkens op plaatsen waar wel wat mogelijkheden waren. OK !
Vervoer en vluchten
Heenvlucht met Tuifly : ok ! geen opmerkingen
Terugvlucht met Vueling : had in principe ook geen problemen opgeleverd, vlotte check in.
Bijstand Cocon Reizen
Als gevolg van een staking op Brussels Airport vertrok de vlucht niet, ondanks dat de eerste passagiers reeds waren ingestapt. De boarding werd stilgelegd. Informatie was op dat moment nog gering.
Via Gerd kon Elke worden verwittigd, die op dat ogenblik ook wachtte voor haar vlucht huiswaarts.
Elke had haar telefoonnummer niet medegedeeld.
Vraag : kan dit standaard gebeuren, of kan de reisleiding beschikken over de telefoonnummers van de deelnemers. Het nummer staat immers op de bestelbon en is dus gekend.
Nadat Elke was verwittigd heeft zij haar vlucht geannuleerd en is de reisgroep komen helpen. Zij heeft bij de luchtvaartmaatschappij de nodige stappen ondernomen om ons ook (in groep) in een hotel te krijgen en nadien ook passende vluchten te bespreken. Zij vergezelde ook de groep naar Rome.
De tussenkomst van Elke was mogelijk door het feit dat zij op dat ogenblik voorbij de veiligheidscontrole was en eveneens wachtte op haar vlucht. Dank je wel !
Bij Aankomst in Amsterdam stond Gerd ons op te wachten. Tijdens de rit werden we nog vergast op een drankje !
Onze dank voor dit staaltje van organisatie en begaan zijn met je reizigers/klanten/vrienden.
En voor al degenen die voor en achter de schermen, vanop kantoor of “in het buitenland” hieraan hebben meegewerkt, een DIKKE PLUIM !
Luc Inghels & Lieve Geeraerts